https://gateway.trip.ir/api/

همه‌چیز درباره مسجد اورتاکوی استانبول

به روز رسانی: 26 خرداد ، 1403 جاذبه های گردشگری

مسجد اورتاکوی استانبول

در سفر به استانبول، هر قدمی که بردارید چیزی شگفت‌زده‌تان می‌کند؛ ممکن است یک پنجره قدیمی باشد یا ویترین یک مغازه عتیقه‌فروشی کوچک؛ ممکن است کوچه‌پس‌کوچه‌های اسرارآمیز شهر به وجدتان بیاورد یا بناهایی مشهور و دیدنی که قدمت بعضی از آنها بسیار زیاد است. هرچه که باشد، این سفر در هر لحظه شما را بر سر ذوق می‌آورد.
این‌بار می‌خواهیم از میان این بناها، مسجد اورتاکوی را به شما معرفی کنیم. با ما در ادامه مسیر همراه باشید تا بیشتر و بیشتر با این بنای دیدنی استانبول آشنا شویم.

مسجد اورتاکوی کجاست؟

مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید که به مسجد اورتاکوی استانبول معروف است، در ناحیه بشیکتاش و در حاشیه تنگه بُسفر قرار دارد. از آنجایی که این بنا در اسکله‌ای به نام اورتاکوی قرار گرفته، بیشتر به این نام شناخته می‌شود. این مسجد زیبا چشم‌اندازی فوق‌العاده به تنگه بسفر و پل بسفر دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند.

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید اورتاکوی در زبان ترکی استانبولی واژه‌ای مرکب است که از کلمه‌های «اورتا» به معنای میانه و «کوی» به معنی روستا تشکیل شده است. بااین‌وصف، نام مسجد اورتاکوی را می‌توان به مسجد میان روستایی ترجمه کرد. این وجه تسمیه می‌تواند اشاره به قرارگرفتن در حاشیه تنگه بسفر داشته باشد که دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول را از هم جدا می‌کند.

موقعیت جغرافیایی مسجد اورتاکوی روی نقشه گوگل

تاریخچه مسجد اورتاکوی استانبول

تاریخ ساخت مسجد اورتاکوی کنونی به‌عنوان یکی از معروفترین جاهای دیدنی استانبول، دقیقا مشخص نیست؛ اما به گفته‌ای، در سال‌های ۱۸۵۴ یا ۱۸۵۶ میلادی توسط سلطان عبدالمجید یکم عثمانی ساخته شد.

قبل از مسجد اورتاکوی، در همان مکان یک مسجد کوچکتر قرار داشت که در حدود سال ۱۷۳۰یا ۱۷۳۱ در قیامی که پاترونا خلیل در استانبول به راه انداخته بود، تخریب شد. پاترونا خلیل که رهبری شورشی بود، در سال ۱۷۳۰ و پس از شکست عثمانیان در جنگ با نادرشاه افشار، از اوضاع نابسمان اقتصادی ترکیه برای تقویت روحیه شورشی مردم کمک گرفت و جریان‌هایی سیاسی به راه انداخت.
معماران مسجد اورتاکوی نیز یک پدر و پسر ارمنی به نام‌های کاراپت بالیان و نیکوغایوس بالیان بودند. جالب است بدانید که این مسجد در طول تاریخ، بارها و بارها مورد مرمّت قرار گرفته است. یک‌بار هم در سال ۱۹۸۴ آتش گرفت و بعد از آن دوباره بازسازی شد.

معماری مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی یکی از نمونه‌های معماری نئوباروک در استانبول است که ترکیبی از سبک عثمانی و اروپایی را به نمایش می‌گذارد. معماری نئوباروک، عناصر اصلی معماری باروک که ریشه در ایتالیا دارد را در خودش نگه داشته؛ اما از اصل باروک هم کمی فاصله گرفته است. در معماری باروک تقارن کنار گذاشته می‌شود و تناسب به صورت عمدی رعایت نمی‌شود.
این مسجد، که یکی از معروفترین مساجد استانبول به شمار می‌رود، با مرمر سفید ساخته شده و دارای نقش‌ها و برجسته‌کاری‌های زیادی است. همچنین از دو بخش تشکیل شده که بخش اصلی آن گنبدی بزرگ، دو ردیف پنجره و دو مناره دارد. مناره‌ها از جنس مرمر و سنگ‌های آذرین هستند. سقف مسجد نیز به شکل گنبدی است و با موزاییک‌هایی زیبا پوشانده شده است.

سالن اصلی مسجد مربعی‌شکل است و ضلع‌های آن هر کدام ۱۲.۲۵ متر طول دارند. در این سالن می‌توانید نقاشی‌های زیبایی از سلطان عبدالمجید یکم و پدرش سلطان محمود دوم را در سقف ببینید. در کنار مسجد اورتاکوی نیز کاخ تابستانی سلطان واقع شده که دو طبقه دارد.

بخش‌های مختلف مسجد اورتاکوی استانبول

اگر قصد سفر به استانبول را دارید و می‌خواهید از مسجد اورتاکوی ترکیه هم دیدن کنید، بهتر است با بخش‌های مختلف این مسجد آشنا باشید.

نمای بیرونی

نمای بیرونی مسجد اورتاکوی با سنگ‌های مرمر سفید پوشیده شده است. سنگ‌های مرمر، جلوه‌ای فوق‌العاده به این بخش از مسجد بخشیده‌اند. پنجره‌های بزرگی که در مسجد کار گذاشته شده‌، دید خوبی به تنگه بسفر دارند. ترکیب سنگ‌های مرمر و کاشی‌های رنگی نیز جلوه بیشتری به مسجد داده‌اند. مسجد اورتاکوی ترکیه دو مناره دارد که هرکدام از آن‌ها یک مکان برای ایستادن مؤذن دارند. فرورفتگی‌های مناره‌ها نیز با موزاییک و سنگ مرمر پوشیده شده.

مسجد اورتاکوی استانبول

نمای بیرونی مسجد اورتاکوی

سالن اصلی

همان‌طور که بالاتر گفته شد، سالن اصلی مسجد اورتاکوی بسفر به شکل مربع است و ضلع‌های آن هر کدام ۱۲.۲۵ متر طول دارند. سقف مسجد به شکل گنبد است و نقاشی‌های زیبایی در آن به چشم می‌خورد. این سالن جلوه‌ای سلطنتی دارد و می‌توانید در آن، لوسترهای بسیار بزرگ و زیبایی را ببینید. پنجره‌های مسجد نیز نورگیرهایی عالی هستند و در طول روز، نور دلچسبی را وارد مسجد می‌کنند. همچنین در بخش‌هایی از سالن، اصلی نام‌های الله و خلیفه‌های سنی را می‌بینید که با خطی زیبا و درشت نوشته شده‌اند.

معماری مسجد اورتاکوی استانبول

نمای داخلی مسجد اورتاکوی 

کاخ تابستانی سلطان

کاخ تابستانی سلطان هم همان‌طور که در بالا گفتیم، دوطبقه دارد و در کنار مسجد اورتاکوی واقع شده است. این کاخ جایی بود برای استراحت و نماز خواندن سلطان عبدالمجید.

قیمت بلیط و ساعت بازدید از مسجد اورتاکوی

بازدید از مسجد اورتاکوی در استانبول برای عموم آزاد است؛ اما آداب و رسوم خاص خودش را نیز دارد. خانم‌ها برای بازدید از این مسجد باید حجاب داشته باشند؛ این حجاب می‌تواند روسری یا کلاه باشد. افراد غیرمسلمان هم می‌توانند به مسجد وارد شوند؛ اما آنها نیز باید تا جایی که می‌توانند حجاب را رعایت کنند.

البته نیازی به نگرانی نیست؛ می‌توانید از پوشش‌های صورتی و آبی رنگی که برای ورود به این مسجد در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده می‌شود، استفاده کنید.

برای بازدید از مسجد اورتاکوی ترکیه نیازی نیست که مبلغی پرداخت کنید. این عبادتگاه همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر به روی گردشگران باز است؛ اما اگر در زمان حضور شما اذان پخش شود، درب‌های مسجد بسته شده و فقط نمازگزاران اجازه حضور در آن را پیدا می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که اگر صرفاً قصد تماشای مسجد را دارید، در ساعات غیرشرعی به مسجد بروید.

نکته دیگر اینکه اغلب مساجد ترکیه در روزهای جمعه، به دلیل برگزاری نماز جمعه تا ساعت 14:00 بسته هستند. این را به یاد داشته باشید تا موقع رفتن به مسجد اورتاکوی استانبول ترکیه به در بسته نخورید.

آدرس و نحوه رفتن به مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی بسفر در شهر استانبول ترکیه، منطقه بشیکتاش، محله مجیدیه در میدان اسکله اورتاکوی قرار دارد. این مسجد دقیقا قبل از پل بغاز (معروفترین پل معلق خاورمیانه) واقع شده که بخش اروپایی استانبول را به بخش آسیایی متصل می‌کند. بنابراین می‌توانید پیش از بازدید از جاهای دیدنی استانبول آسیایی از مسجد اورتاکوی هم دیدن کنید.

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چگونه به مسجد اورتاکوی برویم؟ باید بگوییم که دسترسی به این مسجد بسیار ساده است. برای رفتن به مسجد اورتاکوی از تکسیم اتوبوس های زیادی وجود دارد و به‌راحتی می‌توانید آنها را پیدا کنید. برای مثال خطوط 40T و 42T اتوبوسرانی شما را از میدان تاکسیم به مسجد اورتاکوی می‌رساند. یکی دیگر از راه‌های رسیدن به این مکان هم تاکسی است؛ اما برای کاهش هزینه سفر به استانبول و صرفه‌جویی در مخارج، پیشنهاد می‌کنیم که استانبول کارت خریداری کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
اگر بخواهید از بشیکتاش و کاباتاش به این مسجد بروید، می‌توانید با اتوبوس به منطقه ساریر (Sariyer) بروید یا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. اگر می‌خواهید از اسکودا یا کادیکوی به اورتاکوی بروید، با کشتی به منطقه بشیکتاش رفته و سپس با اتوبوس خود را به این محله زیبا برسانید.

بازدید از مسجد اورتاکوی در تور استانبول

واقعیت این است که هرچقدر از زیبایی‌های مسجد اورتاکوی حرف بزنیم، بازهم شنیدن به پای دیدن نمی‌رسد. این مسجد در کنار مساجد زیبایی مثل ایاصوفیه و سلیمانیه، می‌تواند هر بیننده‌ای را شگفت‌زده کند و برای لحظاتی آرامشی معنوی را به دلشان راه بدهد.
پیشنهاد ما این است که وقتی وارد این پرستشگاه شدید، بعد از جستجو در تاریخ و معماری مسجد، لحظاتی را در گوشه‌ای بنشینید و خودتان را به عمق معنویت جاری در این مکان بسپارید و با چشم‌های بسته به صداهای محیط گوش دهید. تماشای تنگه بسفر از پشت پنجره‌های مسجد را هم حتماً به خودتان هدیه بدهید. برای سفری آسان و به‌صرفه نیز بهتر است با تور استانبول همراه شوید.

آیا شما نیز تا به حال به استانبول، دروازۀ اروپا سفر کرده‌اید؟ چه حسی به مساجد دیدنی آن داشتید؟ خوشحال می‌شویم که اگر نکته خاصی را کشف کرده‌اید با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

سوالات متداول:

1. مسجد اورتاکوی کجاست؟

این مسجد یکی از جاهای دیدنی شهر استانبول ترکیه است که در محله بشیکتاش، در حاشیه تنگه بسفر قرار دارد.

2. چگونه به مسجد اورتاکوی برویم؟

برای رفتن به مسجد اورتاکوی از میدان تکسیم می‌توانید از خطوط اتوبوسرانی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کشتی‌های شهری خود را به منطقه بشیکتاش رسانده و از آنجا یک خط اتوبوس سوار شوید. اگر هم قصد استفاده از مترو را دارید، می‌توانید در نزدیکترین ایستگاه به هتل سوار مترو شده و در ایستگاه ییلدیز در خط 7 مترو استانبول پیاده شوید. از این ایستگاه تا مسجد حدود نیم ساعت پیاده راه است.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc