https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی جاده چالوس؛ یک جاده و صدها جاذبه

به روز رسانی: 14 فروردین ، 1403 مقاصد پر طرفدار

جاهای دیدنی جاده چالوس

اهل هر جای ایران که باشید، یقینا آوازه جاده چالوس و زیبایی‌های بی‌حدوحصرش به گوشتان خورده است. جاهای دیدنی جاده چالوس آنقدر متنوع و چشم‌نواز است که نمی‌توان این مسیر را جاده‌ای معمولی و کلافه‌کننده به شمار آورد. اصلا شاید جاده چالوس تنها جاده‌ای باشد که به واسطه داشتن مناظر بکر و شگفتی‌های خارق‌العاده، بر سکوی جاذبه های گردشگری ایران صعود کرده است. اگر وقت‌تان محدود است و فرصت برای سفرهای چندروزه ندارید، جاهای دیدنی چالوس گزینه خوبی برای تجدید انرژی ازدست‌رفته‌تان خواهد بود. نگران نابلدی راه هم نباشید؛ این نوشتار از تک‌تک جاذبه‌های نهفته در پیچ و واپیچ این جاده رونمایی خواهد کرد. پس برای مطالعه آن همراهمان باشید.

سد امیرکبیر؛ پاتوقی برای خوشگذرانی و تفریح

آنچه شهرت و آوازه جاده 59 یا جاده چالوس را بر سر زبان‌ها انداخت، احداث سد امیرکبیر بود. این سد که در لیست زیباترین سدهای ایران جا خوش کرده است، در سال 1340 خورشیدی با هدف تامین آب و نیروگاه برقابی تهران طراحی و اجرا شد.

اگر قرار باشد تنها به یک جاذبه از جاهای دیدنی اول جاده چالوس اکتفا کنید، همین سد امیرکبیر است. فضای دلنواز این دریاچه بهترین فرصت برای دورهمی‌های خانوادگی و برپاکردن بساط عیش‌ونوش و خوشگذرانی شما خواهد بود. ناگفته نماند که در سد امیرکبیر امکان تجربه فعالیت‌های تفریحی مهیج هم وجود دارد. کافی است سررشته کافی در ماهیگیری داشته باشید تا با تورکردن ماهی‌های قزل‌آلا لذتی وصف‌نشدنی را چاشنی لحظاتتان کنید.

سد کرج

عکسی از سد کرج

آبشار خور در زیباترین روستای جاده چالوس

نرسیده به سد امیرکبیر مسیری فرعی وجود دارد که شما را به بهشتی‌ترین نقطه دنیا هدایت می‌کند. نام این منطقه روستای خور است که برای رسیدن به آن باید به سمت مسیر فرعی خوزنکلا برانید و از ارنگه و سیجان عبور کنید.

روستای خور در چهار فصل سال مملو از جاذبه‌های دیدنی و خوردنی بسیار است. بااین‌حال، بهشت این منطقه به فصل بهارش تعلق دارد که درختان گیلاس، آلو و سیبش به بار نشسته‌اند و منظره‌ای روح‌نواز به آن می‌بخشند. این روستا یک آبشار خروشان مرتفع هم دارد که اگر جسور باشید، می‌توانید با فرودهای هیجان‌انگیز و آب‌تنی‌های لذت‌بخش، عیش سفر به جاهای دیدنی جاده چالوس را کامل کنید.

دریاچه ولشت؛ آرامش‌بخش‌ترین منطقه از جاهای دیدنی جاده چالوس

یکی دیگر از جاهای دیدنی چالوس دریاچه ولشت است که از آن باید به عنوان بهترین دریاچه آب شیرین ایران یاد کرد. این دریاچه در نزدیکی شهر مرزن‌آباد و در فاصله 25 کیلومتری با چالوس قرار دارد. برای کسانی که به قصد مهیاکردن بساط پیک نیک در جاده چالوس راهی این مسیر رویایی شده‌اند، دریاچه ولشت بهترین مقصد به حساب می‌آید.

اگر در سد امیرکبیر از لذت ماهیگیری جا ماندید، در دریاچه ولشت می‌توانید این کاستی را جبران کنید. در این مکان تفریحی زیبا امکانات متعددی هم برای اقامت و تفریح در نظر گرفته شده که اسباب رفاه بیشتر گردشگران را فراهم می‌کند. ناگفته نماند که دریاچه ولشت در کنار آرامش و سکوت بی‌نظیری که دارد، با میزبانی از پرندگان مهاجر اوقاتی ناب و فرح‌بخش را برای شما رقم می‌زند.

دریاچه ولشت از حاهای دیدنی جاده چالوس

عکسی از جاده ولشت

دیزین؛ از جاهای دیدنی جاده چالوس در زمستان

سفر در زمستان هم لطف و جذابیت خاص خودش را دارد، به خصوص وقتی که مقصد پیست اسکی دیزین باشد. این پیست اسکی که در کل خاورمیانه نظیر ندارد وسیع‌ترین پیست اسکی در خاورمیانه و بهشت کسانی است که عاشق زمستان و تفریحات جذاب زمستانی هستند.

دیزین در فاصله 65 کیلومتری با کرج قرار دارد. در این پیست تفریحات مهیجی همچون تله‌کابین‌سواری، اسب‌سواری، تیراندازی با کمان، کایت‌سواری و دوچرخه‌سواری کوهستانی در انتظارتان خواهد بود. البته که تفریحات هیجان‌انگیز دیزین محدود به زمستان نمی‌شود. میزبانی این منطقه از مسابقات جهانی پیست اسکی روی چمن، شرایطی را مهیا کرده تا گردشگران در فصل تابستان نیز از جاذبه‌های ورزشی این مجموعه بی‌نصیب نمانند.

غار یخ مراد؛ یادگاری تاریخی از میلیون‌ها سال پیش

وجود اثر باستانی و بسیار تاریخی غار یخ‌مراد در دل جاهای دیدنی جاده چالوس ارزش سفر به این منطقه را چندین برابر می‌کند. این غار تاریخی و رازآلود با دارابودن قندیل‌های یخی و تالارهای کریستالی جلوه‌ای کاملا سحرانگیز به خود گرفته است.

اگر اهل ماجراجویی باشید، با رفتن به دل این غار می‌توانید خاطراتی مهیج و تکرارنشدنی را در کارنامه عمرتان ثبت کنید. البته بهتر است در حین کاوش میان بخش‌های مختلف این غار مراقب فسیل‌های زیر پایتان هم باشید. قدمت برخی از این فسیل‌ها گاها به 100 میلیون سال پیش می‌رسد.

بخش جذاب و زیبای این غار وجود حوضچه‌ای آب معدنی در دل آن است. به اعتقاد محلی‌ها، این حوضچه می‌تواند امراض و بیماری‌های مختلف جسمانی را درمان کند.

غار یخ مراد از جاهای دیدنی جاده چالوس نزدیک تهران

عکسی از غار یخ مراد

جنگل سرپوش تنگه؛ قابی زیبا از طبیعت چالوس

عنوان نوستالژی‌ترین منطقه در فهرست جاهای دیدنی جاده چالوس نزدیک تهران هم به جنگل سرپوش تنگه تعلق می‌گیرد که تداعی‌گر خاطراتی از کودکی ماست. تلاقی جالب درختان بلندقامت این جنگل با چشمه‌های جوشیده از دل زمین را می‌توان بزرگ‌ترین دلیل جذب هزاران گردشگر به این منطقه دانست. به همه این زیبایی‌ها باید آواز خوش پرندگان خوش‌سیمایی همچون سهره، شاه‌بوف و دارکوب را هم افزود که با خود سرمتی کامل به همراه می‌آورد.

بد نیست بدانید که نام این جنگل زیبا حکایت از طبیعت بکر و جذاب آن دارد. جنگل سرپوش تنگه مملو از تنگه‌هایی است که هر کدام با انبوهی از درختان بلندقامت و سرسبز پوشیده شده‌اند. 

هریجان؛ روستایی روح نواز در جاده چالوس

اگر از شلوغی شهر و روزمرگی‌های زندگی ماشینی کلافه شده‌اید، به طبیعت بکر هریجان پناه ببرید. روستای هریجان که از جاهای دیدنی جاده چالوس در تابستان است، رشته اتصال شما با واقعیت را برای لحظاتی هر چند کوتاه پاره می‌کند. دشت پر از گل‌های وحشی، آبشار زیبا و مرتفع و کبک‌های خروس‌خوان هریجان دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شما بهترین و نشاط‌انگیزترین لحظات عمرتان را در این منطقه سپری کنید.

روستای هریجان در 4 کیلومتری با منطقه سیاه‌بیشه قرار دارد. برای رسیدن به این روستا رنج رانندگی در مسیری کاملا خاکی را باید به جان بخرید. اما تردید نداشته باشید که شگفتی‌های نهفته در این منطقه ارزش تجربه هر نوع سختی را دارد.

روستای هریجان از جاهای دیدنی جاده چالوس در تابستان

عکسی از روستای هریجان

کلاردشت؛ منطقه ای ییلاقی در چالوس

کمتر کسی است که با زیبایی‌های کلاردشت و شگفتی‌های نهفته در آن بیگانه باشد. این منطقه زیبا و چشم‌نواز نیز از دیگر جاهای دیدنی جاده چالوس است که با شهر چالوس 50 کیلومتر و با تهران 170 کیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید مسیر تهران تا مازندران را با قابی جادویی از درختان سربه‌فلک‌کشیده و زیبا در طرف جاده سپری کنید، به کلاردشت سفر کنید. این منطقه ییلاقی ضمن داشتن جنگل‌های باصفا و سرسبز دارای 45 قله است که جان می‌دهد برای کوه‌نوردی. بزرگ‌ترین و معروف‌ترین این قله‌ها هم علم‌کوه است که برای فتح آن به همتی والا و اراده‌ای پولادین نیاز دارید. در کلاردشت همه چیز برای گذراندن یک روز طربناک و مفرح کاملا مهیاست؛ از آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر گرفته تا جنگل‌های رویایی عباس‌آباد و آبشار خروشان آکاپل که همگی روح خسته گردشگران را جلا می‌بخشند.

روستای سنج؛ از جاهای دیدنی جاده چالوس نزدیک کرج

روستای سنج جاذبه‌ای طبیعی در استان البرز است که روزانه از گردشگران بسیاری از تهران پذیرایی می‌کند. بزرگ‌ترین جذابیت این روستا که پای هزاران گردشگر را به منطقه سنج باز می‌کند، آبشار دیدنی و روح‌نواز آن است. این آبشار خروشان در ترکیب با باغات سرسبز و پرمیوۀ سنج، فضایی فوق‌العاده روح‌انگیز را برای این روستا به ارمغان می‌آورد. خوب است بدانید که روستای سنج از روستاهای باصفای استان البرز است که فاصله بسیار کمی هم با کرج دارد.

آبشار هفت چشمه؛ از زیباترین آبشارهای ایران

در فهرست آبشارهای زیبای ایران نمی‌توان آبشار هفت چشمه آن را از قلم انداخت. این آبشار که در 17 کیلومتری جاده کرج چالوس قرار دارد، جزو یکی دیگر از جاهای دیدنی جاده چالوس به حساب می‌آید. مسیر منتهی به آبشار هفت چشمه از دل صخره‌ها و سنگ‌های عظیم‌الجثه عبور می‌کند. همین موضوع هم جذابیت ملاقات با آبشار 7 متری هفت چشمه را برای گردشگران دوچندان می‌کند. در طول مسیر نیز چشمه‌هایی کوچک به چشم می‌خورد که در سایه درختان بید جلوه‌ای کاملا تماشایی و بی‌نظیر پیدا کرده‌اند.

آبشار هفت چشمه از جاهای دیدنی جاده چالوس در پاییز

عکسی از آبشار هفت چشمه

مرداب هسل؛ جادویی رنگارنگ در دل جاده چالوس

در فاصله 10 کیلومتر چالوس جنگلی زیبا و سرسبز قرار دارد که گردشگران را به یک ضیافت جانانه و خاطره‌انگیز دعوت می‌کند. بساط این مهمانی جذاب و باشکوه به لطف مردابی که در دل این جنگل واقع شده، برپا می‌شود.

مرداب هسل یکی از جاهای دیدنی جاده چالوس در پاییز است که ارزش هزاران بار دیدن را دارد. راز شگفتی این مرداب را باید جلبک‌های ریزی دانست که با رنگ سبز خود، آمدن بهار و تابستان و با رنگ نارنجی و آتشین خود، فرارسیدن پاییز را نوید می‌دهند. 

آرامگاه پیر پیران؛ جاذبه ای در روستای آتشگاه

اگر می‌خواهید سفرتان به جاهای دیدنی جاده چالوس حال‌وهوایی معنوی بگیرد، سری به آرامگاه پیرپیران در روستای آتشگاه بزنید. پیرپیران یکی از عابدهای بزرگ این روستا بوده که امروز جایگاهی والا میان محلی‌های این منطقه دارد. در روستای آتشگاه جاذبه‌هایی تاریخی نیز به چشم می‌خورد که بازدید از آن‌ها می‌تواند رازهایی از آیین زرتشتی را برایتان برملا کند. جالب است بدانید که در این روستا درختی کهن‌سال با عمر 2000 ساله وجود دارد که به واسط عمر بسیار درازش در فهرست میراث فرهنگی ایران جا خوش کرده است.

آرامگاه پیر پیران از معروفترین جاهای دیدنی جاده چالوس

عکسی از آرامگاه پیر پیران

کاخ شهرستانک؛ یادگاری از دوران ناصرالدین ‌شاه

اگر می‌خواهید لذت حضور در تفرجگاه‌های شاهان دربار قاجاری را از دست ندهید، سفری کوتاه به روستای شهرستانک و کاخ مجلل آن داشته باشید. این کاخ از دیگر مکان های تفریحی جاده چالوس است که باید از آن بازدید کرد.

کاخ شهرستانک به دستور ناصرالدین شاه و با هدف عیش و خوشگذرانی در منطقه‌ای خارج از تهران احداث شد. فضای دل‌انگیز و بانشاط این باغ بیشتر مرهون درختان زیبای زردآلو، سیب، توت، گردو و صنوبری است که در گوشه‌وکنار آن به چشم می‌خورد.

قلعه دربند؛ جاذبه ای باستانی از دوره ساسانی

اگر به تاریخ دوران ساسانی علاقه‌مند باشید، قلعه دزبند بهترین جاذبه در میان دیدنی های جاده چالوس است که شما را حسابی سرگرم می‌کند. این قلعه قدیمی که امروزه از آن تنها یک ویرانه به جا مانده، در دل روستای شهرستانک قرار دارد.

قلعه صلصال؛ روایتی از تاریخ کهن ایران

قلعه صلصال نیز مژده یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند جاده چالوس را به ما می‌دهد. این قلعه قدیمی بر فراز قله‌ای بلند و مرتفع قرار دارد. با حضور در این قلعه می‌توانید ضمن لذت‌بردن از مناظر پانورامایی چالوس، خود را به بهشتی‌ترین طعم از چای آتشی این منطقه مهمان کنید.

قلعه صلصال از مکان های تفریحی جاده چالوس

عکسی از قلعه صلصال

روستای کندر؛ جلوه‌ای رنگارنگ از طبیعت زیبای چالوس

در فاصله جاده کرج تا چالوس روستاهایی ناب با فضایی بهشتی قرار گرفته‌اند که حیف است از کنار آن‌ها ساده عبور کنید. یکی از بهترین این روستاها که گنیجنه‌ای عظیم از بهترین رنگ‌های طبیعت را مقابل چشمانتان به نمایش می‌گذارد، روستای کندر است. این روستا را باید یکی دیگر از بهترین و زیباترین روستاهای جاده چالوس دانست که دیدن آن در بهار، لذت دوچندانی دارد.

برای پاسخ به سوال «سیزده بدر کرج کجا بریم» مقاله‌ای با عنوان «سیزده بدر کجا بریم» را در سایت ما بخوانید.

روستای کندر از جاهای دیدنی جاده چالوس

تصویری از روستای کندر

روستای واریان؛ منطقه‌ای رویایی در جاده چالوس

در پروسه احداث سد کرج داستان بسیاری از روستاهای اطراف به پایان رسید. تنها روستایی که از این ماجرا جان سالم به در برد، روستای واریان بود. شاید بتوان عمده شهرت و جذابیت این روستا را در نداشتن هیچ‌گونه مسیر جاده‌ای قلمداد کرد. این کمبود و نقصان بهانه‌ای شده است تا مردم روستا با قایق خود را به محله‌های اطراف واریان برسند. قطعا تماشای چنین روستایی آن هم در دل جاده چالوس لطفی وصف‌نشدنی دارد که باید از نزدیک آن را تجربه کنید تا پی به زیبایی و شگفتی آن ببرید.

روستای ارنگه؛ از جاهای دیدنی جاده چالوس کرج

از دیگر جاهای دیدنی در مسیر جاده چالوس که شما را دعوت به توقف می‌کند، روستای ارنگه است. این روستا به لطف داشتن ویلاهای شیک و اقامتگاه‌های باکیفیت می‌تواند میزبان خوبی برای تعطیلات آخر هفته شما باشد. دره هفت، آبشار و پیست اسکی خور و چشمۀ زیبای روستای گی (هلند ایران) از جمله مناظر بکر و دست‌نخورده‌ای است که می‌توانید با سفر به این روستا از آن‌ها دیدن کنید. در هنگام بازگشت نیز خود را به یک وعده ناهار خوشمزه در بهترین رستوران های جاده چالوس مهمان کرده و سفر دوست‌داشتنی خود را به پایان برسانید.

سفر به مازندران و تماشای دیدنی های  جاده چالوس

هیچ وقت فکرش را نمی‌کردیم یک جاده بتواند در فهرست جاذبه‌های دیدنی ایران جا خوش کند. اما جاده چالوس با تمام قوا پا به میدان گذاشت تا باور کنیم که گاهی مسیر هم می‌تواند ارزشی همتا با برترین مقاصد گردشگری دنیا داشته باشد. هدف ما از نگارش این مطلب، به تصویرکشیدن زیبایی‌های نهفته و جاهای دیدنی جاده چالوس بود.
اگر ساکن تهران یا کرج هستید، می‌توانید با تدارک یک سفر یک روزه به جاده چالوس خاطراتی تکرارنشدنی را برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید. اما اگر قصد سفر از شهرهای دورتر ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سفری چندروزه با بلیط هواپیما نوشهر را برنامه‌ریزی کرده و یک روز از سفر خود را به تماشای چالوس و جادۀ زیبای آن اختصاص دهید.

آیا شما قبلا از دل این جاده تاریخی و کم‌نظیر عبور کرده‌اید؟ چه جاذبه‌های دیگری از آن را می‌شناسید؟ حتما برای ما معرفی کنید تا راهنمای خوبی برای سایر گردشگران نیز باشد.

سوالات متداول:

1. جاده چالوس کجاست؟

جاده چالوس، جاده‌ای باریک و طولانی در دل رشته‌کوه البرز است که شهر چالوس در مازندران را به شمال شرق کرج متصل می‌کند.

2. جاهای دیدنی خود جاده چالوس کجاست؟

اگر قصد ندارید به شهر خاصی سفر کنید و فقط می‌خواهید در خود جاده دور بزنید، می‌توانید از سد امیرکبیر، آبشار خود، روستای ارنگه، آبشار هفت‌چشمه و دریاچه ولشت دیدن کنید. البته برای بازدید از این جاذبه های گردشگری باید کمی از جاده اصلی منحرف شوید؛ اما مسیر آن‌ها چندان از جاده دور نیست.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc